مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۷
۰ نفر

حامد فوقانی‌ : ‌اینطور که به‌نظر می‌رسد گام‌های نهایی برای تبدیل حاشیه‌های خطوط ریلی مناطق ۱۷و ۱۸برای تبدیل به فضای سبز و پیاده‌راه در حال طی شدن است.

لب خط

بدين‌ترتيب در پي طي شدن آخرين گام كه رأي مثبت شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي به تهاتر املاك حاشيه خطوط ريلي است، 27هكتار زمين آزاد شده و در اختيار مديريت شهري قرار مي‌گيرد. به گفته مجتبي يزداني، معاون خدمات شهري شهرداري تهران با اين اتفاق، شهرداري سريعا طبق طراحي‌هاي قبلي كار را آغاز مي‌كند؛ آنگونه كه نهايتا تا اواخر بهار سال آينده، كار احداث فضاي سبز به اتمام مي‌رسد.فضاي 27هكتاري اطراف خط راه‌آهن تهران- تبريز كه بدان اشاره شده هم‌اكنون در اغلب نقاط وضعيت مناسبي ندارد.

در بخشي از مناطقي كه خطوط به زيرزمين منتقل شده‌اند، به‌ويژه در محدوده مسكوني محله شادآباد، مشكلات امنيتي فراواني به‌خاطر حضور بزهكاران و كارتن‌خواب‌ها در لابه‌لاي بلوك‌هاي سيماني به‌وجود آمده است. در محدوده محله مسكوني خليج‌فارس شمالي، حدفاصل بخش غربي رودخانه كن تا ايستگاه نيك‌پسندي در نزديكي تقاطع بزرگراه‌هاي فتح و آزادگان نيز ماندن خطوط ريلي روي زمين، مشكل عديده‌اي را براي ساكنان به‌وجود آورده است.

در اين بخش، اطراف خطوط ريلي همچنان كارگاه‌هاي راه‌آهن عمليات نصب خطوط ريلي جديدي را با كندي هرچه تمام‌تر دنبال مي‌كنند. به همين دليل، اهالي نه‌تنها بايد رنج آلودگي صوتي و لرزش‌هاي گاه و بيگاه عبور قطارها را در طول روز تحمل كنند بلكه از نظر تردد هم با مشكلات فراواني روبه‌رو هستند. اين در حالي است كه در اواخر دولت پيشين به‌واسطه همين مشكلات، قرار شد‌1200متر خط ريلي روي زمين نيز به زيرزمين منتقل شود.

در دولت فعلي پيمانكاري براساس يك‌طرح، زمين را حفاري كرد و با كوبيدن 200شمع، كار را تا جايي پيش برد اما يكباره جلوي ادامه كار گرفته شد و گودبرداري انجام شده سريعا با خاك پوشانده شد! به اين ترتيب سؤالي در اذهان عمومي و شوراياران شكل گرفت كه هيچگاه پاسخي به آن داده نشد.

  • سرعت قطارها 5برابر شده

اگرچه به‌نظر مي‌رسد مردم در اين بخش جنوب غربي پايتخت از زيرزميني شدن خطوط نااميد شده‌اند اما برخي مانند علي‌اكبر همتي، شورايار باسابقه محله خليج‌فارس شمالي نظر ديگري دارند. وي بر اين نظر است كه با توجه به استفاده‌ از لكوموتيوهاي پرسرعت جديد بايد حتما مسئله به زيرزمين‌رفتن خطوط دنبال شود. به گفته وي، حريم ريلي فعلي با توجه به سرعت 40كيلومتر بر ساعت قطارها رعايت‌شده اما اكنون كه قطارهايي با سرعت بيش از 100كيلومتر‌ در ساعت تردد مي‌كنند، خانه‌هاي اطراف با فاصله كمتر از 20متر نسبت به خط چندان در امنيت قرار ندارند. ‌

  • واي به حال اهالي لب خط

در مورد ضرورت ساماندهي اطراف خطوط ريلي مناطق 17و 18موارد بسياري را مي‌توان ذكر كرد آنچنان كه هم‌اكنون قطارهاي برگشتي از سمت تبريز به تهران، اغلب بين ساعات 3تا 9صبح وارد شهر مي‌شوند. اين قطارها برخلاف قطارهاي مسير رفت (تهران به تبريز) سرعت بالايي دارند، در نزديكي ايستگاه نيك‌پسندي براي آگاه‌سازي سوزنبان و افراد روي ريل، معمولا سوت بلندي مي‌كشند. همتي، شورايار محله خليج‌فارس از اين سوت به‌عنوان زنگ بيدارباش‌ ياد كرد و گفت:

«ما كه خانه‌مان 7كوچه پايين‌تر از لب خط است و پنجره‌هاي دوجداره داريم، از صداي صوت نيمه‌هاي شب قطارها آرامش نداريم، واي به اهالي لب خط.» مورد ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد، امنيت پايين محله است. با نصب خطوط‌هاي جديد، زيرگذرهاي پياده‌رو نيز طويل‌تر شده‌اند اما به‌خاطر سرقت چراغ‌هاي روشنايي براي عبور در ساعت بين غروب تا سحرگاهي تردد از آنها واقعا جرأت مي‌خواهد. به‌طور نمونه بانويي كه ظهر‌پنجشنبه گذشته از زيرگذر خليج فارس عبور مي‌كرد، گفت:

«شوهر كارگرم مجبور شده‌ با هزار بدبختي يك‌پرايد زهوار دررفته برايم تهيه كند چراكه براي رفتن به سركار، صبح‌ها مجبورم از اين زيرگذر تردد كنم كه اصلا امنيت ندارد. يك‌بار سارقي به زور كارت عابربانكم را گرفت و مجبورم كرد از بانك سر كوچه به او پول بدهم. درحالي‌كه اصلا دوست ندارم با اين پرايد كه آلودگي زيادي هم دارد به محل كارم بروم.»

کد خبر 351570

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha